Wednesday, November 9, 2011

SAQIFAH BANI SAIDAH

Saqifah Bani Saidah? Apa yang istimewanya tempat ini dan tidak dinafikan ramai di antara jemaah-jemaah dari Malaysia yang tidak mengetahui sejarah Saqifah Bani Saidah. Kat mana letaknya? Apakah sejarahnya di zaman Rasulullah saw dan apakah peristiwa penting yang berlaku di Saqifah Bani Saidah. Nanti saya ceritakan. Kena buka buku sirah dulu untuk ingat balik cerita.

Kawasan Saqifah Bani Saidah
 Suatu pagi di Madinah, kami membawa Syafini ke Saqifah Bani Saidah. Tunjukkan dia kawasan tersebut dan bercerita tentang peristiwa yang berlaku di situ agar dia tidak buta sejarah Islam. Dan di situ kami berjumpa dengan pekerja Bangladesh yang fasih berbahasa Melayu yang bekerja membersihkan kawasan Saqifah Bani Saidah. Beliau pernah bekerja di Malaysia selama 7 tahun dan tidak dinafikan amat fasih berbahasa melayu. Walaupun mendapat pendapatan lumayan di Malaysia, beliau beralih arah ke Madinah dengan alasan hendak berada di tempat suci umat Islam. Tapi katanya akan pergi semula ke Malaysia untuk bekerja setelah habis kontrak di Saudi kerana katanya majikan Saudi tak bayar gaji, sambil menunjukkan jari "Malaysia bagus"....
Bersambung......

1 comment:

Terima kasih kerana meninggalkan komen anda samada negatif @ positif. Sila berikan nama anda agar ukhwah terus terjalin.