Tuesday, September 27, 2016

LATIHLAH JARI JEMARIMU


Bismillahirrahmannirahim.

Sedar tak sedar kita sudah pun menghampiri hujung tahun 2016, maknanya hanya tinggal beberapa bulan sahaja lagi murid-murid 6 tahun berada di bawah jagaan kami. Ada guru-guru yang mula terasa akan kehilangan kerana sayangnya mereka pada anak-anak yang mereka bentuk. Sayang dan risau memikirkan progres mereka nanti apabila sudah masuk sekolah kebangsaan di mana keadaan murid yang lebih ramai di dalam kelas dan murid-murid perlu lebih berdikari. Lebih-lebih lagi ketika ini guru-guru di setiap cawangan sedang gigih melatih murid-murid untuk Pertandingan Sempoa dan Congak yang bakal diadakan pada hari Sabtu minggu ini (1 Oktober 2016) di Atrium Pusat Bandar Pasir Gudang. 

Setiap cawangan akan diwakili oleh murid-murid yang terpilih dan calon yang terbaik akan dihimpunkan di atas pentas untuk diuji kemampuan masing-masing. Kagum saya melihat kebolehan mereka, bukan sahaja murid 6 tahun, murid-murid 5 tahun juga. Bayangkan bagi murid-murid 5 Bistari yang baru mengenali apa itu sempoa dan baru mempelajarinya tak sampai tempoh 4 bulan, dapat menguasai ilmu sempoa mengikut tahap mereka dengan baik. Syabas saya ucapkan kepada guru-guru yang gigih mengajar dan juga ibu bapa yang memberi sokongan kepada anak-anak ini untuk menguasai sempoa.

Seperkara lagi yang hebat mengenai mereka yang mewakili tadika masing-masing adalah dalam kategori congak. Hebatnya mereka ini, bila sahaja soalan siap dibaca oleh guru yang melatih mereka, terus sahaja tangan diangkat untuk memberi jawapan, bila masa dan bagaimana agaknya mereka mengira ya?

“Hebatkan budak-budak ni kak?” soal Cikgu Norieza ketika saya menyaksikan latihan mereka.

Saya menganggukkan kepala sahaja kerana tumpuan lebih kepada melihat jari mereka yang pantas mengira soalan yang dibaca oleh guru.

“Macam mana agaknya nanti bila masuk ke sekolah rendah? Kalau kat sini boleh lah kita tolong check homework dan permasalahan dia orang kan? Sayangnya kalau dah pantas mengira macam ni.. harapnya nanti dapat diteruskan selamanya kan?” kerisauan seorang guru memikirkan keadaan anak didiknya.

Insyaallah.. jika sudah ada penerapan dari awal, dan minat terhadap pembelajaran itu ada, ditambah pula dengan sokongan dari ibu bapa, mereka akan tetap hebat seperti sekarang ini.

Itu ketika sesi latihan congak, ketika sesi latihan sempoa pula, naik berbelit lidah guru yang membaca soalan melayan permintaan murid.

“Cikgu lagi laju baca cikgu!” dia tak tahu yang bukan mudah bagi gurunya menyebut nombor dalam lingkungan ribu dalam Bahasa Inggeris, ini kan pula set soalan itu ada tiga nombor yang perlu disebut, laju pula tu. Nak tahu selaju mana bacaan guru dan sepantas mana mereka mengira dengan sempoa? Nantikan pada pertandingan yang bakal diadakan hujung minggu ini.

Ibu bapa yang sudah hantar borang penyertaan, siap sedia ya untuk bertanding dengan anak-anak kecil ni!

Pertandingan antara ibubapa tahun lepas. 
Mudah-mudahan tahun ini lebih hebat lagi
Kepada semua ibubapa, bawalah anak-anak menyaksikan pertandingan ini. Mudah-mudahan dapat memberikan inspirasi kepada mereka juga agar tidak taku masuk pertandingan disamping memberi sokongan moral kepada kawan-kawan mereka yang lain.

Sementara itu, jom tengok himpunan gambar-gambar ketika pertandingan pada tahun lepas.


~ Cikgu Norifah~

Tuesday, September 20, 2016

PROGRAM SIMULASI HAJI CILIK 2016

Ibadah Tawaf sedang dijalankan

Dari Abu Hurairah r.a berkata :

“Rasulullah saw pernah berkhutbah di tengah-tengah kami. Beliau bersabda, ‘Wahai sekalian manusia, Allah telah mewajibkan haji bagi kalian, maka berhajilah.’ Lantas ada yang beranya, ‘ Wahai Rasulullah, apakah setiap tahun kami mesti berhaji?” Beliau lantas diam, sampai orang tadi bertanya hingga tiga kali. Rasulullah saw lantas bersabda, ‘Seandainya aku mengatakan IYA maka tentu haji akan diwajibkan bagi kalian setiap tahun dan belum tentu kalian sanggup. (HR Muslim)

Pada 31hb Ogos 2016 yang lalu, ketika rakyat Malaysia sedang sibuk dengan sambutan hari Kebangsaan, kami warga MyBistari Group juga sedang bertungkus lumus menjayakan program yang julung-julung kalinya diadakan, iaitu Program Simulasi Haji Cilik. Kalau diikutkan, ini adalah kali kedua bagi kami terlibat dalam program ini, tetapi yang pertamanya dahulu di bawah Persatuan Tadika Johor dengan kerjasama PERTIM. Untuk tahun ini adalah tahun percubaan bagi kami melaksanakan acara ini sendiri kerana kami yakin kami mampu untuk menjalankannya dengan baik. Bukannya apa, tenaga kerja yang sedia ada di dalam MyBistari Group adalah antara yang terbaik kali ini.

Berdebar itu jangan kiralah, kerana untuk beberapa minggu, kami tak nampak bayang perjalanan program ini. Lagi bertambah ngeri apabila kedengaran talbiah yang dialunkan oleh anak-anak murid, tanda persiapan dari pihak cikgu-cikgu juga sudah mula digerakkan. Dalam masa yang sama, agak meremang bulu roma mendengar kelantangan suara mereka:

لَبَّيْكَ اللَّهُمَّ لَبَّيْكَ، لَبَّيْكَ لاَ شَرِيْكَ لَكَ لَبَّيْكَ
إِنَّ الْحَمْدَ وَالنِّعْمَةَ لَكَ وَالْمُلْكَ لاَ شَرِيْكَ لَكَ


“Aku memenuhi panggilanMu Ya Allah, aku memenuhi panggilanMu. Aku memenuhi panggilanMu, tiada sekutu bagiMu aku memenuhi panggilanMu. Sesungguhnya pujian dan nikmat adalah milikMu begitu juga kerajaan tiada sekutu bagiMu.”

Mendengar dan memahami bait-bait ucapan talbiah itu, hati ini juga menjadi sayu. Teringat akan peluang menerima panggilan dariNya hampir 8 tahun yang lepas bersama-sama dengan Puan Shawariah.

Ada sedikit cerita hendak saya kongsikan. Seminggu sebelum program ini diadakan, ketika itu saya baru sahaja mengalihkan kereta kerana hujan lebat, memberi ruang bagi van sekolah untuk masuk ke dalam perkarangan sekolah nanti ketika waktu balik, seorang murid datang mendekati saya.

“Cikgu Ifah.. nanti masa pergi haji tu, kena pakai kain aje kan?”soalnya apabila sudah berada di sebelah saya. Saya mengiyakan dan duduk bersila di sebelahnya.

"Cukup ke pakai kain? Kalau tertanggal nanti?” tak berkedip matanya memandang saya. Itu rupanya
yang dirisaukan murid ini. Mungkin di rumah sudah mula bercerita tentang program yang bakal disertainya ini.

“Takkan nak jalan tak pakai apa-apa cikgu kalau kain dah tercabut?”

“Sebab tu kalau yang sebenarnya, akan pakai tali pinggang supaya kain ihram tak tercabut. Tapi, untuk haji yang tadika buat ni, kan cikgu ada pesan suruh pakai seluar panjang kan, jadi kalau tercabut kain ihram, masih ada seluar panjang,” mendengar itu barulah dia tersenyum.

Rupanya murid ini terkeliru dengan info yang diberi oleh ayahnya di rumah. Ayahnya menerangkan tentang pemakaian ihram untuk umrah dan haji, yang memerlukan hanya pemakaian kain ihram tanpa pakaian lain yang berjahit. Info itu mungkin terlalu difikirkannya sangat sehingga terlupa pada pesanan yang telah diberi di surat makluman dan juga pesanan cikgu di kelas. Punyalah hebat penangan Program Simulasi Haji Cilik ni.

Macam-macam juga yang sampai ke telinga saya setiap kali lalu di kawasan kelas murid 6 tahun.

“Kita nak baling batu kat syaitan!”

“Ada naik kapal terbang tak?”

“Betul ke syaitan tu mati kalau kena baling dengan batu?”

Dan bermacam-macam lagi persoalan dan perbualan sesama mereka yang menambah kecut perut kami. Kenapa? Kerana keterujaan mereka untuk mengikuti program ini membuatkan kami rasa kami perlu lakukan yang terbaik untuk mereka.

Semangat itu semakin bertambah apabila pada pagi Jumaat beberapa hari sebelum program ini dilaksanakan, kain ihram dan telekung peserta sampai di tadika. Kagum kami dengan usaha bos kami yang memandu dari Johor ke Kuala Lumpur kemudian pulang semula ke Johor dalam masa sehari untuk mengambil barang keperluan ini.

Tempat program juga telah berubah dari perancangan yang awal. Alhamdulillah, tempat yang dipilih lebih selesa dan terkawal. Program ini akhirnya dilaksanakan di Sekolah Kebangsaan Pasir Gudang 4.

Pagi masa hari kejadian, apabila murid mula datang memenuhi kawasan berkumpul di kantin sekolah, semakin sejuk rasa hati ini. Putih bersih lengkap berihram dan bertelekung. Jika kami yang menunggu di sekolah rasa terharu, apatah lagi ibu bapa yang menyiapkan anak-anak ini di rumah, pasti lebih terharu kan?

Alhamdulillah, untuk program yang julung-julung kalinya diadakan ini juga kami mengalu-alukan pihak ibu bapa untuk menjadi mutawwif (bagi ibu bapa yang ada pengalaman menunaikan umrah atau haji). Terima kasih sekali lagi kami ucapkan kepada :

  • Pn Ani Binti Ahmad mutawwif bagi kumpulan haji cilik Taman Mawar.
  • En Abdul Syukur Bin Abd Wahab mutawwif bagi kumpulan haji cilik Taman Scientex 2.
  • En Zambri Bin Ngali mutawwif bagi kumpulan haji cilik Taman Scientex 1 dan Tadika Minda Pintar Bestari.
  • En Mohamad Ghazali Bin Ashaari mutawwif bagi kumpulan haji cilik Tadika Nur Pintar Bestari.
  • Pn Azian Binti Ibrahim mutawwif bagi kumpulan haji cilik Tadika Inovasi Bestari dan Taman Kota Masai 2.
  • Pn Rahimah Binti Mohd Khalid mutawwif bagi kumpulan haji cilik Taman Kota Masai 1 dan Tadika Ilmu Pintar Bestari.

Kehadiran mereka ini sangat membantu kami dalam melancarkan perjalanan program.  Kami juga dibantu oleh Pn Intan Juliana Binti Md Daud di bahagian urusetia. Cuaca juga sangat baik sepanjang program, takut juga kalau hujan atau panas yang terlalu terik, kasihan para jemaah cilik yang hendak menunaikan haji.

Keterujaan ibu bapa dapat dilihat sejak dari awal jemaah sampai ke perkarangan sekolah lagi. Ada juga jemaah yang siap bawa datuk dan nenek untuk menyaksikan mereka menunaikan ibadah haji. Tersenyum bangga datuk dan nenek melihat cucunya lengkap mengenakan ihram.

Perjalanan program berjalan dengan lancar mengikut tentatif yang diperbincangkan. Laungan talbiah dari corong speaker dan juga dari para jemaah cilik menaikkan lagi semangat mereka mengerjakan haji. Senyuman tak lekang kelihatan dari ibu bapa yang bangga dengan anak-anak mereka.


Kit Simulasi Haji Cilik 2016

Model Kaabah siap dinaikkan.

Berjalan menuju ke tapak perkumpulan.

 Wajah-wajah jemaah yang penuh keyakinan.

Para mutawwif yang akan membimbing para jemaah.

Berkumpul menanti arahan seterusnya.

Di Checkpoint Pertama (Wukuf di Arafah)

Beratur untuk mendapatkan cop.

Di Checkpoint Kedua (Mabit), mengumpul batu untuk ibadah melontar 3 jamrah

Pastikan cukup 21 batu ye untuk lontaran.


Beratur untuk mendapatkan cop.

Melontar Jamrah.

Mendengar arahan mutawwif sebelum melakukan lontaran.

Tawaf mengelilingi Kaabah.

Pn Shawariah memantau perjalanan program.

Tapak Saei masih lagi kosong.

Ibu bapa memerhatikan jemaah melaksanakan Saei.

Rukun yang terakhir, tahallul. Hati-hati ye cikgu, jangan tergunting telinga.

Menunggu giliran untuk bertahallul.

Hmmm.. mana ye rambut awak ni?

Alhamdulillah.. ini mudah bagi cikgu.

Subhanallah.. ini sangat mencabar.

Berkumpul sekali lagi untuk upacara penyampaian sijil pernyertaan.

Sijil penyertaan diserahkan kepada peserta.

Jemaah bersama sijil masing-masing.

Alhamdulillah! Kami berjaya menunaikan ibadah haji!!

Alhamdulillah, program berjaya dihabiskan seperti dalam tentatif. Berkat usaha guru-guru yang terlibat dan juga sokongan yang baik dari pihak ibu bapa, program dapat dilaksanakan dengan jayanya. Percubaan pertama yang sukses bagi kami. Tahniah ye Haji dan Hajjah cilik, Insyaallah tahun hadapan giliran adik-adik kamu pula yang dipanggil untuk menyertai program ini.

~Cikgu Norifah~

p/s : Terima kasih juga kepada pihak Sekolah Kebangsaan Pasir Gudang 4, terutamanya Gurubesar Pn. Hajjah Rohaya kerana memberi kami peluang untuk menggunakan ruang perhimpunan sekolah untuk program simulasi ini. 
Terima kasih daun keladi, tahun depan nak guna lagi. :)

TRIP AKHIR KE PAPG

Selamat datang ke Perpustakaan Awam Pasir Gudang!!
“Perumpamaan orang yang mencari ilmu tanpa hujah adalah seperti orang yang mencari kayu bakar pada malam hari. Ia membawa seikat kayu di mana di dalamnya terdapat ular yang siap mematuknya, sedangkan dia tidak mengetahuinya,” - Imam Syafie –

11hb Ogos 2016

Hari terakhir bagi sesi lawatan ke Perpustakaan Awam Pasir Gudang. Untuk trip yang terakhir ini, dua tadika bergabung iaitu Tadika Pintar Bistari Taman Scientex 2 dan Tadika Minda Pintar Bestari.

Agak berbeza dengan aktiviti yang diadakan pada hari-hari yang terdahulu, murid-murid kali ini disajikan dengan aktiviti bermain jigsaw puzzle. Murid-murid ada yang diletakkan secara berkumpulan dan ada juga yang berpasangan. Tekun nampaknya mereka cuba menyelesaikan tugasan yang diberi, lebih tekun dari membaca kelihatannya. Aktiviti permainan begini yang mudah menarik minat kanak-kanak sebaya mereka.


Marilah kita sama-sama siapkan puzzle ni!

Eh.. anak murid mana tu.. tak pakai uniform sekolah pula tu!

Kami selesa buat di atas meja ni.

Tetapi masih terdapat juga murid-murid yang lebih gemar membaca dari bermain jigsaw puzzle.

Port kegemaran semua, bawah pokok.

Selesanya dia.

Saya baca buku berkenaan strawberry ni cikgu.

Sayangnya ketika tiba waktu untuk pulang semula ke tadika hujan mula turun dengan lebatnya. Perancangan tempat pengambilan mereka terpaksa diubah. Terpaksalah anak-anak ini menapak naik ke atas Kompleks Pusat Bandar agar mudah bagi bas mengambil mereka nanti.

Hati-hati naik tangga tu.

Tersenyum puas selepas habis sesi lawatan.

Jom balik ke tadika!
Dengan ini, tamatlah  rutin harian kami selama seminggu, berulang alik ke tadika untuk sesi lawatan ke PAPG. Insyaallah tahun hadapan aktiviti ini akan diteruskan lagi. Walaupun agak penat melayan kerenah anak-anak murid ini, tetapi terubat dengan keseronokan yang terpancar pada wajah mereka.

Sebelum terlupa, esok akan ada Ujian 4 bagi murid-murid 6 tahun dan 6 Bistari. Jangan lupa buat ulangkaji ye!!

-Cikgu Norifah-

ULAT BUKU DAH NAIK DAUN

Wakil dari Tadika Kota Masai 1 & 2 dan juga Tadika Ilmu Pintar Bestari

“Allah mewajibkan atas orang bodoh agar ia belajar sebagaimana ia mewajibkan atas orang pandai agar mengajarkan kepandaiannya,” Saidina Ali r.a.

9hb Ogos 2016 (Selasa)

“Cikgu, cikgu nak pergi mana tu?” sapa seorang murid apabila nampak saya mengambil kunci pintu pagar untuk dibuka.

“Perpustakaan,” jawab saya.

“Ala bestnya, semalam  saya dah pergi, tapi rasa macam nak pergi lagi, boleh ikut tak?”

“Kalau nak pergi lagi, ajaklah mak dan ayah pergi,” jawab saya.

Perbualan termati di situ kerana En Hafidz sudah pun menunggu di dalam Unser, bergegas saya ke Alza yang setia menanti di tepi jalan,kami bergerak sekali ke Tadika Ilmu Pintar Bestari. Kali ini murid-murid yang dibawa oleh saya hanya duduk diam sahaja pada mulanya. Bukan kerana ada Cikgu Liyana bersama kami di dalam kereta, tetapi kerana mereka tidak kenal saya, yang membawa mereka ke perpustakaan. Bila diajak berbual sepanjang perjalanan, sedikit demi sedikit mereka mula berani bertanya itu dan ini, barulah suasana di dalam kereta menjadi seronok.

Untuk hari ini, tiga cawangan akan bergabung serentak adalah Tadika Pintar Bistari Taman Kota Masai 1, Kota Masai 2, dan juga Tadika Ilmu Pintar Bestari. Banyakkan tadika yang terlibat? Maka dengan itu ramailah juga jumlah murid yang turut serta.


Pada awalnya seperti biasa, ketika sesi penerangan daripada wakil PAPG, murid-murid mendengar dengan khusyuk dan terkawal, tetapi apabila mula melangkah masuk ke ruangan kanak-kanak di dalam perpustakaan, suasananya berubah. Sudah menjadi lumrah anak-anak kecil, apabila seronok dan teruja, mereka akan jadi sukar dikawal, apatah lagi bila sudah bersama rakan-rakan. Kasihan juga dengan guru-guru yang terpaksa menguatkan sedikit suara untuk mengawal murid-murid yang agak aktif. Tetapi Alhamdulillah, guru-guru tetap dapat mengawal murid jagaan mereka dengan baik.

Jom tengok betapa aktifnya anak-anak didik kita kali ini!

Semuanya mahu duduk di bawah pokok.

Cikgu Dalila dan anak muridnya.

Tengok sini kejap.. cikgu nak ambil gambar.

Cikgu Azimah dan anak muridnya.

Apa agaknya yang dibaca sehingga fokus begitu sekali.

Cikgu Atiqah mendengar bacaan anak muridnya.

Suasana perpustakaan yang penuh dengan anak murid kami.

Selesa duduk di bawah untuk membaca.

Cuba terangkan balik apa yang awak dah baca tu.

Penerangan berkenaan cenderahati dari pihak PAPG

Apa yang menarik agaknya yang ada dalam buku tu sehingga mereka kongsi melihatnya?

Tinggal dua hari lagi untuk lawatan perpustakaan bagi cawagan-cawangan di sekitar zon Taman Scientex dan juga Tadika Inovasi Bestari. Kita tunggukan pula gelagat mereka nanti ye!

-Cikgu Norifah-