Friday, November 11, 2011

PERGUNUNGAN UHUD

Kemudian kami beredar ke kawasan pergunungan Uhud. Tempat terjadinya Perang Uhud di mana bapa saudara Nabi saw, Hamzah dan 70 orang dari kaum muslimin lain terbunuh dalam perang ini yang berlaku setelah 2 tahun hijrah Nabi saw ke Madinah. 
Perkuburan para syuhada Perang Uhud
Abu Daud dan Al-hakim meriwayatkan tentang keutamaan para syuhada yang terbunuh di Perang Uhud. Rasulullah bersabda, "Ketika saudar-saudara kalian terbunuh di Uhud, Allah meletakkan arwah mereka dalam perut seekor burung merpati hijau yang mendatangi sungai-sungai di syurga, memakan buah-buahannya dan bersarang di lampu yang terbuat dari emas yang tergantung di naungan Arasy, tatkala mereka merasakan kenikmatan makan, minum dan tempat bermalam. Mereka berkata, "Siapa yang mahu menyampaikan kepada saudar-saudara kami bahawa kami di syurga hidup dan diberikan rezeki, agar mereka tidak meninggalkan jihad dan mundur daripada peperangan?'.  Lalu Allah berfirman, "Aku yang mewakili kalian untuk menyampaikan kepada mereka." Lalu Nabi bersabda, Maka Allah menurunkan ayat 169 dari surah Al-Imran: 

 A169
Dan jangan sekali-kali engkau menyangka orang-orang yang terbunuh (yang gugur Syahid) pada jalan Allah itu mati, (mereka tidak mati) bahkan mereka adalah hidup (secara istimewa) di sisi Tuhan mereka dengan mendapat rezeki. (petikan dari buku Sejarah Madinah Al-Munawarah


Dalam Perang Uhud ini juga Rasulullah saw terluka di bahagian wajah. Gigi antara gigi seri dan gigi taringnya tercabut. Ada di antara para syuhada diperlakukan buruk oleh orang-orang kafir. Perut mereka dibelah. Telinga dan hidung mereka dipotong-potong. Bahkan Hindun Binti Utbah dan wanita-wanita Quraisy menjadikan hidung dan telinga syuhada ini sebagai gelang kaki dan tangan mereka. Hindun juga menghadiahkan gelang kaki, gelang tangan dan anting-antingnya kepada budak bernama Wahsyi, yang membunuh Hamzah bin Abdul Mutalib, sebagai imbalan atas berjayanya dia membunuh Hamzah.  (Petikan dari Sirah Ibnu Hisyam, Jilid 2)

Abdullah bin Jahsy juga turut syahid. Beliau merupakan salah satu keluarga elit Quraisy dan termasuk anak saudara Rasululah saw dari jalur ayahnya. Hidungnya dipotong-potong-potong dan tubuhnya dirobek-robek. Sebelum Perang Uhud, beliau pergi ke satu tempat bersama Saad bin Abi Waqash. Di tempat itu, keduanya bersepakat, bahawa salah seorang dari mereka berdoa, sementara yang sorang lagi mengaminkan. Di antara doa Abdullah bin Jahsy adalah " Ya, Allah, pertemukanlah aku dengan lawan yang sangat kuat dan cepat marah. Aku akan memerangi dia di jalanMu dan dia pun memerangiku. Lalu dia menangkapku, lalu memotong telinga dan hidungku. Jika aku bertemu denganMu kelak, Engkau bertanya, "Hai Abdullah, mengapa hidung dan telingamu terpotong?, Lalu aku menjawab, hidung dan telingaku terpotongdi jalanMu dan rasulMu. Engkau pun berfirman, "Engkau berkata benar" (Diriwayatkan oleh al-Hakim dan al-Baghawi)
Betapa agung dan indahnya doa Abdullah. Jiwanya adalah jiwa yang menjual apa saja yang dimiliknya kepada Tuhannya dan sesuatu yang pahit menjadi manis baginya. Doa seperti itu hanya mungkin keluar dari seorang yang menikmati dan merasakan manisnya jalan kebenaran demi menegakkan Islam. Tidak ada satu yang dia dambakan, kecuali mendapat keredhaan Allah SWT. Tidak ada perkara yang dia dambakan selain bertemu denganNya dalam keadaan taat dan gugur di jalanNya.    (Petikan dari buku: Pesan-pesan Mengugah: Dr.Najih Ibrahim)


0 comments:

Post a Comment

Terima kasih kerana meninggalkan komen anda samada negatif @ positif. Sila berikan nama anda agar ukhwah terus terjalin.