Friday, April 15, 2011

KHUTBAH JUMAAT

Hari ini hari Jumaat. Jadi untuk lelaki Muslim, kenalah mendengar khutbah Jumaat pada solat Jumaat tengahari nanti. Kat sini bukanlah saya nak berkhutbah pula tapi nak berkongsi cerita tentang Izuddin. (10 tahun). Anak istimewa (mengidap autistik) yang telah pergi mendengar khutbah Jumaat beberapa minggu sudah.
Kali kedua kami bertemu, kebetulan dia bersama ibunya menunggu adiknya balik dari tadika Taman Mawar.
"Still remember me?", sapa saya pada Izuddin. Izzudin seperti mengingati sesuatu.
"Cikgu Zainun, remember, we met before". Kata saya lagi supaya dia dapat recall siapa saya.
"Right, right!, kata Uzuddin mengiyakan.
Izudin diajar oleh ibubapanya menggunakan Bahasa Inggeris sebanyak mungkin kerana anak-anak istimewa menghidap autistik boleh berbahasa Inggeris lebih baik dari bahasa melayu.
"I heard that you went to solat Jumaat last week. Can you tell me about that", saya cuba mengorek sesuatu.
"Cikgu Zainun, zaman Jahiliyyah people kill girl children. Now, people kill girl dan boy children, I like zaman Jahiliyah, katanya penuh yakin.

Ya, kenyataan bertanda merah inilah yang memeningkan kepala ibu Izudin. Itu yang dapat Izudin buat rumusan ketika mendengar khutbah Jumaat, mungkin khutbah mengisahkan tentang permasalahan sosial kritikal yang berlaku sekarang, dimana isu-isu pembuangan bayi yang tidak dikehendaki hasil dari perbuatan zina. Lebih zalim dari zaman Jahiliyah yang menanam anak perempuan hidup-hidup kerana malu.
Ibunya pening lagi nak menjawab bila Izudin menanya, "Ummi, why arak haram? Ustaz said because ada poison ya? Anak-anak seperti Izudin rasa ingin tahu terlalu tinggi yang ibubapa susah nak menjawab persoalan yang kadang-kadang tak sangka keluar dari mulut mereka.

Dalam pertemuan singkat ini saya sempat memberikan buah fikiran kepada ibu Izuddin bagaimana nak menjawab permasalahan ini. Yang tentunya memerlukan pemahaman yang mendalam tentang pokok permasalahan iaitu akibat dari kerosakan sistem kapitalis yang ada sekarang ini dan tiadanya penerapan hukum syarak, di mana penyelesaian sekular diambil untuk menyelesaikan permasalahan kehidupan tanpa berpandukan kepada Al-Quran, Hadis, Qiyas dan Ijmak Sahabat.

Berkenaan dengan anak-anak istimewa ini, sebenarnya bergantung kepada kedua ibubapa bagaimana nak mencorak anak ini, dibantu oleh orang disekeliling samada para guru dan saudara mara. Sebab itu ibu Izudin sanggup bertukar kerjaya dari jurutera Titan kepada tenaga pengajar, semata-mata untuk anak dan bersyukur dengan keputusan yang dibuat itu.
Di TPB, dengan rekod  bacaan, pemerhatian secara berterusan kepada setiap murid, kami dapat mengenalpasti beberapa kes anak-anak istimewa seperti ini samada mereka mengidap ADHD, dislexsia ataupun autism. Jadi ibubapa dipanggil untuk berbincang dengan saya sendiri disamping beberapa langkah dicadangkan untuk mendapat rawatan dari pakar kanak-kanak. Insyaallah, saya akan cuba dapatkan beberapa info tentang penyakit anak-anak ini  dan satu sesi penerangan akan cuba diatur bagi memberi lebih pendedahan kepada semua ibubapa. 
Kepada ibubapa yang mempunyai anak istimewa, Allah akan memberikan ganjaran yang sebesar-besarnya diatas kesabaran tuan/puan dalam menghadapi situasi seperti ini. Ingatlah, setiap orang akan diberikan ujian dan setiap ujian itu tidak akan sama. Dan sesungguhnya, kesenangan hidup sebenarnya adalah ujian yang sentiasa kita lupakan. Fikir-fikirkanlah...

0 comments:

Post a Comment

Terima kasih kerana meninggalkan komen anda samada negatif @ positif. Sila berikan nama anda agar ukhwah terus terjalin.