Thursday, March 3, 2016

FESTIVAL LAYANG-LAYANG SEDUNIA 2016



Bismillahirrahmanirrahim

Seperti yang telah saya janjikan terdahulu, untuk kali ini saya akan bercerita berkenaan dengan Festival Layang-Layang Sedunia 2016. Agak mengecewakan kerana pada tahun ini tidak banyak gambar dan aktiviti yang dapat dikongsikan bersama kerana keadaan cuaca yang kurang elok.

Pada hari pertama festival, selain dari penyertaan murid-murid dalam pertandingan mewarna, terdapat juga beberapa cawangan iaitu Tadika Nur Pintar Bestari, Tadika Inovasi Bestari dan TPB Taman Mawar telah dijadualkan untuk membuat lawatan ke tapak pesta. 

Alhamdulillah.. hadiah telah sampai ke tuannya.
Adik Nurin Maisarah Binti Muhammad Zakir dari TNPB
Sayangnya pada pagi hari pertama tiada layang-layang yang dinaikkan. Suasana padang masih lagi ‘sejuk’. Nasib baik cikgu-cikgu sudah fikirkan ‘backup plan’ untuk mengisi masa yang kosong. Murid-murid dibekalkan dengan buih sabun. Seronok lihat mereka terhibur mengejar dan meniup buih-buih sabun. Sekurang-kurangnya murid rasa terhibur ketika berada di tapak pesta.

Bermain buih sabun untuk mengisi masa yang ada

Cepat cepat naik.. hujan dah mula turun
Ketika menunggu murid-murid sesi petang sampai ke Bukit Layang-Layang hujan mula turun dengan lebatnya. Hati jadi serba salah sama ada hendak melepaskan murid-murid ataupun menangguhkan waktu lawatan. Akhirnya setelah berbincang dengan Pn Zainun, kami tetap meneruskan lawatan. Murid-murid diturunkan di bahagian belakang tasik, lebih dekat ke khemah berbanding dengan tempat drop off biasa.
Setelah urusan penurunan murid selesai, kami tidak tunggu lama di sana, sekadar datang menyapa murid-murid dan guru yang sedang menjamu selera di bahagian khemah kemudian terus ke kereta kerana Pn Suhaila dan saya sudah menggigil kesejukkan.

Hujan reda seketika semasa memanti bas murid sesi petang sampai

Ruang agak sempit, tetapi untuk kemudahan murid-murid,
pakcik bas redah juga agar murid tak basah kena hujan

Nasib lebih baik bagi cawangan yang hadir keesokkan harinya. Alhamdulillah, cuaca cerah dan berangin, keadaan yang sesuai untuk menaikkan layang-layang. Jadi murid-murid dari cawangan TPB Kota Masai 1 dan 2, Tadika Ilmu Pintar Bestari, TPB Tmn Scientex 1 dan 2, dan juga Tadika Minda Pintar Bestari dapat merasa kegembiraan Festival Layang-Layang Sedunia.

Teruja menanti bas 
Ok! Bas dah sampai... jom beratur!
Ambil ni makan.. nanti lapar..

Bye semua!! Kami dah nak balik dah!
Murid-murid teruja melihat layang-layang yang pelbagai corak dan berwarna warni terbang di langit Pasir Gudang. Ramai juga anak-anak murid yang tak puas berada di sana, mereka inginkan masa yang lebih lama di tapak pesta. Tapi apakan daya, permintaan itu tak dapat kami penuhi. Pujuklah ayah dan ibu untuk datang lagi ye.

Angin bertiup kuat.. Alhamdulillah
Ada juga layang-layang yang terbang di udara
Naiklah layang-layang.. kami tunggu ni..
Antara gerai-gerai yang ada di tapak pesta
Secara keseluruhannya, tak kira waktu hujan ataupun cerah, murid-murid tetap terhibur dengan lawatan yang telah diadakan. Walaupun hujan, mereka tetap seronok dapat naik bas dengan kawan-kawan, dapat berlari-lari ke dalam khemah mengelak hujan sambil bergelak ketawa. Betapa mudahnya dunia kanak-kanak, dalam setiap satu peristiwa yang kita rasa terbeban dan sukar, mereka masih dapat lihat sisi yang positif. It’s a blessing in disguise.


Sebelum saya terlupa, kami telah edarkan surat makluman bulan Mac dan sampul yuran kepada anak-anak murid. Masih ada lagi murid yang meyimpan surat dan sampul di dalam beg. Nanti tolong tengokkan ye dalam beg anak-anak. 

~Cikgu Norifah~

0 comments:

Post a Comment

Terima kasih kerana meninggalkan komen anda samada negatif @ positif. Sila berikan nama anda agar ukhwah terus terjalin.