Sunday, March 20, 2016

CIKGU.. LION TU SINGA KAN?

9 Mac 2016 (Rabu)

Sedang saya sibuk buat persiapan untuk Program Pemantapan Guru yang bakal dijalankan ketika cuti sekolah nanti, tanpa saya sedar ada seorang murid datang dan duduk di hadapan saya.

“Cikgu.. lion tu singa kan cikgu?” soalnya.
Saya berhenti menaip dan alihkan sebentar laptop saya ke tepi.
“Iya.. kenapa?”
“Lion tu.. gosok gigi ke cikgu?” terlihat kekeruhan di wajahnya. Keliru mungkin.
Saya tersenyum, mesti ini berkaitan dengan lawatan yang bakal diadakan oleh skuad Kodomo Lion ke tadika hari ini nanti.
“Tak.. singa tak gosok gigi,” jawab saya.
“Habis tu.. kenapa guna nama singa tu kalau nak datang check gigi?” soalnya.
Hmmmm.. terfikir.. cara yang mudah untuk dia faham.
“Rasanya.. singa tu kuat tak?”
Dia anggukkan kepalanya.
“Gigi kita.. nak kuat ke tak?”
Di angguk lagi kepalanya.
“Sebab tu kita guna singa.. sebab singa tu haiwan yang kuat dan gagah.. kita pun nak gigi kita kuat dan sihat,” dia menganggukkan kepalanya, tanda faham dengan penerangan saya.
“Saya nak gigi saya kuat macam lion!” katanya sebelum berlalu pergi.

Anak-anak murid, selagi tak sampai pihak Kodomo Lion, selagi itulah pelbagai soalan yang berkaitan dengan agenda Kodomo Lion ini berlegar-legar di fikiran mereka.

Itulah yang terjadi juga di Tadika Pintar Bistari Taman Mawar. Rasanya hampir keseluruhan murid, fikiran mereka menerawang keluar semasa sesi P & P.


Ini adalah antara gambar-gambar yang sempat diambil ketika sesi lawatan Kodomo Lion ke Taman Mawar.

Nyum nyum nyum... sedapnya Bella makan.. 
Cikgu Azlia merakam cerita Bella

Cakap kuat sikit dik, akak tak dengar..

Tepuk tangan!! jawapannya betul!!

Bestlah cerita ni!!

Selepas ni bolehlah cikgu-cikgu ikut gaya mereka bercerita ye!!

~Cikgu Norifah~


0 comments:

Post a Comment

Terima kasih kerana meninggalkan komen anda samada negatif @ positif. Sila berikan nama anda agar ukhwah terus terjalin.