Tuesday, August 9, 2011

RAMADHAN DAN BISNES SYARIAH



Artikel ini saya tujukan kepada pengusaha-pengusaha Muslim tidak kira apa yang diusahakannya. Mudah-mudahan artikel ini dapat dijadikan panduan dan teladan dalam menjalankan bisnes samada di bulan Ramadhan dan bulan-bulan seterusnya.  . 

RAMADHAN: Momentum Perubahan Menuju Bisnes Penuh Berkat dan Barakah 

Alhamdulillah, kita telah memasuki sepertiga bulan ramadhan 1432H. Di dalamnya setiap Muslim – tentu termasuk pengusaha Muslim di dalamnya dituntut untuk berkorban dengan menahan rasa lapar, dahaga dan sejumlah amal lainnya demi meraih darjah takwa (2: 183). Takwa adalah puncak hikmah dari ibadah shaum (puasa) dalam bulan Ramadhan.
Menurut Al-Jazairi, frasa “agar kalian bertakkwa” bermakna: agar dengan shaum itu Allah SWT mempersiapkan kalian untuk boleh menjalankan semua perintahnya dan menjauhi semua larangannya (Al-Jazairi, 1/80). Bahasa sederhananya, dengan shaum itu kita difahamkan, diingatkan dan disedarkan bahawa bukan harta yang diinginkan Deen kita, tetapi ketaatan kita sepenuhnya pada aturanNya!
Bagi pengusaha, Ramahdan sudah semestinya menjadi momentum perubahan menuju bisnes yang sesuai dengan aturan Allah SWT. Kita biasa menyebutnya sebagai bisnes yang penuh ‘berkat’ dan ‘barakah’. Berkat bermakna bisnes kita menghasilkan keuntungan yang terus tumbuh dan ada kesinambungannya. Sementara ‘barakah’ adalah mendapat keredhaan Allah.
Setidaknya ada tiga hal yang dikukuhkan dan diingatkan Ramadhan pada kita, pengusaha Muslim

1) Ramadhan Mengukuhkan Orientasi Akhirat Pada Bisnes Kita

Allah berfirman kepada malaikat yang diserahi urusan rezeki bani Adam: “Hamba manapun yang kalian dapati cita-citanya hanya satu, iaitu semata-mata untuk kehidupan akhirat, jaminlah rezekinya di langit dan di bumi; dan hamba manapun yang kalian dapati mencari rezekinya dengan jujur kerana berhati-hati dalam mencari keadilan, berilah ia rezeki yang baik dan mudahkanlah ia; dan jika ia telah melampaui batas kepada selain itu, biarkanlah ia sendiri mengusaha apa yang dikehendakinya. Kemudian ia tidak akan mencapai lebih dari apa yang Aku tetapkan untuknya,” (HR: Abu Na’im dari Abu Hurairah ra)
Hadis ini merupakan janji Allah kepada orang-orang yang selalu berorientasi akhirat dalam setiap perbuatannya.

2) Ramadhan Mengingatkan Kita Bahawa Hanya Nafkah Yang Halal Lagi Baik (Halalan Toyyibah) Yang Membawa Keberkatan Dan Nikmat Hidup

Iman Muslim meriwayatkan sebuah hadis dari Abu Hurairah, bahawasanya Rasulullah saw bersabda, “Wahai manusia, sesungguhnya Allah tidak akan menerima sesuatu kecuali yang baik (thoyyib) dan sesungguhnya Allah memerintahkan kaum Mukmin sebagaimana halnya Ia memerintahkan para Rasul. Kemudian, Ia berfirman, “Wahai para Rasul, makanlah dari rezeki yag baik-baik, dan berbuat baiklah kalian. Sesungguhnya Aku Mengetahui apa yang engkau ketahui.” Selanjutnya beliau bercerita tentang seorang lelaki yang berada dalam perjalanan yang sangat panjang, hingga pakaiannya lusuh dan berdebu. Lelaki itu lantas menadahkan dua tangannya ke atas langit dan berdoa, “Ya Tuhanku, Ya Tuhanku....”, sementara itu makanan yang dimakannya adalah haram, minuman yang diminumnya adalah haram, dan pakaian yang dikenakannya adalah haram; dan ia diberi makanan dengan makanan-makanan yang haram. Lantas, bagaimana mungkin doanya dikabulkan?” (HR Muslim)
Al Qadliy berkata, “hadis ini merupakan salah satu pilar agama Islam dan tonggak dari hukum-hukum Islam. Ada 40 hadis yang menjadi bagian tidak terpisahkan dari hadis ini. Di dalam hadis ini ada perintah kepada kaum Muslim untuk berinfak dengan rezeki yang halal serta larangan untuk berinfak dengan rezeki yang haram.  Hadis ini juga menerangkan bahawa minuman, makanan, pakaian dll harus halal dan jauh dari syubhat; dan siapa saja yang berdoa, hendaklah ia memenuhi syarat-syarat tersebut dan menjauhi minuman, makanan dan pakaian haram.” (Imam Nawawi, syarah shahih Muslim, Hadis No 1686).

3) Ramadhan mengingatkan kita bahawa bisnes yang halal dan thayyib memuliakan kita di dunia dan akhirat.

Sesungguhnya, dunia itu diperuntukkan kepada 4 orang:  
1) Seorang hamba yang diberi harta dan ilmu oleh Allah SWT dan menghubungkan siraturrahim dan dia mengetahui bahawa ada hak Allah di dalam hartanya. Ini adalah seutama-utama kedudukan.
2)  Seorang hamba yang diberi ilmu oleh Allah namun tidak diberi harta, kemudian dia berniat seraya berkata, ‘ Seandainya aku punya harta, sungguh aku akan beramal sebagaimana si fulan (yang kaya). Dengan niatnya itu, maka pahala keduanya adalah sama.
cc  Seorang hamba yang tidak diberi ilmu, namun hanya diberi harta oleh Allah. Lalu, dia membelanjakan hartanya tanpa dengan pengetahuan dan tidak dijadikan sebagai wasilah untuk bertakwa kepada Allah SWT dan menyambung silaturrahim, dan dia juga tidak tahu bahawa di dalamnya ada hak Allah SWT, maka ini adalah serendah-rendahnya kedudukan.
4)     Seorang hamba yang tidak diberi harta dan ilmu oleh Allah SWT dan ia berkata,  ‘Seandainya saya memiliki harta, maka saya akan beramal sebagaimana sifulan (yang ke 3 tadi). Maka dosa keduanya adalah sama. (Hadis riwayat Al-Tirmidzi)

Makin jelas bagi pengusaha yang ingin meraih ‘berkat dan barakah’ bahawa Islam telah memotivasi umatnya untuk bekerja - tentu saja termasuk berbisnes – dengan serius, dengan tetap memperhatikan dan melaksanakan ketentuan syariat Allah SWT dan kaedah sebab akibat atas segala usahanya. Halal dan baik lakukan, haram lagi laknat tinggalkan. Allah pun akan membalasnya dengan “reward” kemudahan rezeki dan kemudahan urusan bisnes kita. Subhanallah, Ramadhan inilah momentum perubahan bisnes kita. Insyaallah.  

0 comments:

Post a Comment

Terima kasih kerana meninggalkan komen anda samada negatif @ positif. Sila berikan nama anda agar ukhwah terus terjalin.