Thursday, July 6, 2017

SELAMAT HARI RAYA DARI KAMI


Bismillahirrahmanirrahim.

Selamat Hari Raya!!! Rasanya masih belum terlambat lagi untuk memberi ucapan hari raya pada seluruh warga Mybistari. Alhamdulillah Allah masih lagi memberi kesempatan bagi kita semua untuk berjumpa lagi setelah cuti raya yang agak panjang.

Cuti panjang, cerita pun panjanglah kan? Seperkara yang menyeronokkan kami apabila berjumpa dengan anak-anak murid setelah naik bercuti ini adalah cerita mereka yang tak ada penghujungnya. 

“Cikgu, jalan jammed.. kita bangun tidur empat kali tak sampai-sampai kampung, selalunya tidur sekali aje dah sampai.” Entah berapa jam agaknya terperangkap dalam kesesakan lalu lintas tu ye?

“Sepupu kita dengan abang kita main mercun, kita tengok aje, sebab bau mercun busuk.” Ye, memang tak dinafikan, bau belerang tak wangi.

“Cikgu tahu tak kita boleh masak nasi dalam buluh? Sedap cikgu, saya tolong Pak Ngah letak beras.” Pengalaman pertama bakar lemang yang pastinya akan diingati sampai bila-bila.

“Raya kali ni tak best, sebab Tok Mak masuk hospital. Raya kat hospital je. Ketupat dengan rendang pun tak buat cikgu.” Mungkin selama ini neneknya yang sibuk menyediakan juadah hari raya, jadi bila terjadi perkara seperti ini, semangat rayanya hilang. 

“Abah kata duit raya kita tak cukup lagi RM2 nak beli PSP, jadi abah simpan dulu dalam bank, raya tahun depan mesti cukup.” Mungkin si ayah tak mahu anaknya membazir beli barangan yang tak bermanfaat.

Dan bermacam-macam lagi cerita yang disampaikan kepada kami. Alhamdulillah, cuti raya kali ini dapat dimanfaatkan sebaiknya bagi semua, Insyaallah.

Walaupun sudah hampir seminggu sesi persekolahan bermula, bahang sambutan itu masih lagi terasa. Hiasan di setiap cawangan juga masih lagi meriah. 

Masa terluang digunakan cikgu untuk menghias cawangan (TIB)

Ucapan hari raya dari cikgu-cikgu TIPB

Kemas dan cantik hiasan di TIPB

Nampak tak ketupat gergasi tergantung tu? (TM)

Tangga naik ke tingkat atas juga dihias cantik (TNPB)

Pelita dijadikan hiasan di kelas (TS2)

Selamat hari raya dari kami murid-murid TS2
Disini juga saya kongsikan video hari raya yang sempat dibuat sebelum cuti tempohari.



Jangan lupa sambutan hari raya yang akan diadakan pada 9hb Julai 2017 (Ahad) di tadika masing-masing. Tak sabar rasanya menanti masa anak-anak murid kami hadir dengan berbaju raya.

~Cikgu Norifah~

0 comments:

Post a Comment

Terima kasih kerana meninggalkan komen anda samada negatif @ positif. Sila berikan nama anda agar ukhwah terus terjalin.