Monday, November 28, 2016

SESI 2016 BERJUMPA NOKTAHNYA


Bismillahirrahmanirrahim.

"Best teachers teach from the heart, not from the book"

Bermula dengan hari ini, suasana di tadika kembali sunyi. Hanya sesekali terdengar gelak tawa para guru yang sedang menyiapkan tugasan sebelum pra tadika sesi 2017 bermula minggu hadapan. Semasa sedang memandu ke Taman Mawar pagi tadi, di fikiran ni sudah terdetik, hambarlah suasana tadika tanpa penyeri-penyeri kecil kami, tiada yang akan sibuk memanggil dan menegur ketika saya lalu di kelas-kelas kosong itu nanti. Tiada juga yang menerjah masuk ke dalam pejabat kami untuk bersalaman dan juga meminta izin ke tandas (sudah menjadi seperti kewajipan bagi mereka, akan buka pintu dan meminta izin ke tandas atau untuk mencuci tangan). Bagi kami yang cuma sesekali bergaul mesra dengan murid-murid ini pun terasa kehilangan, apatah lagi bagi para guru yang saban hari melayan kerenah mereka dan mengajar mereka. Mesti lebih terasa kekosongannya.

Seminggu sebelum berakhirnya sesi 2016, pihak tadika telah mengadakan jamuan akhir tahun di setiap cawangan. Seperti biasa sebelum berlakunya apa-apa majlis di tadika, guru-gurulah yang paling sibuk merancang dan menghias tadika. 

“Majlis penutup ni Kak Ifah.. kena buat yang terbaik,” bak kata Cikgu Nur Zalikha ketika saya turun ke bawah sebentar melihat persiapan akhir mereka sebelum murid-murid diarahkan turun oleh Pn Azlia, Guru Besar Taman Mawar.

Dan memang yang terbaiklah yang diberikan oleh semua guru di setiap cawangan. Gambar-gambar yang mereka kongsikan memperlihatkan hasil kreativiti di setiap cawangan. Ceria dan meriah, itu yang dapat saya katakan. Kepenatan menghias dan meyusun atur bahagian halaman tadika terubat apabila murid-murid yang keluar memuji hasil kerja guru. Itu lagi antara perkara yang saya rindu semasa menjadi guru dahulu. Hilang penat apabila mereka keluar dengan senyuman yang terukir di bibir dan mata yang galak memerhati sekitar halaman tadika.
Hiasan bergantungan di TIB

Ruang untuk bergambar disediakan.

Cantik dan comel hiasan belon di sliding door.

"Macam tempat pengantin cikgu!" komen anak murid.

Hiasan yang simple tetapi menarik.


“Cantik cikgu!!”

“Macam ada orang kahwin!!”

“Pandai cikgu buat ni!!”

Percayalah, itu sahaja sudah mampu buat hati cikgu semua terbang sampai ke bulan.

Terima kasih juga kami ucapkan kepada pihak ibu bapa dan juga penjaga yang memberi sumbangan dalam bentuk makanan dan juga minuman ke tadika. Alhamdulillah, lebih dari mencukupi bagi kami. Kenyang sampai ke malam kami dibuatnya. Jangan risau, makanan yang lebih itu kami agihkan ke pihak van. Terima kasih juga ibu bapa yang memberi hadiah perpisahan kepada guru-guru kami, sesungguhnya bukan itu yang kami harapkan. Kepuasan dalam mendidik dan membentuk anak-anak ini bukan sekadar tugas yang perlu kami galas setiap hari, tetapi ianya amanah yang perlu kami laksanakan.

Antara rezeki yang dapat dikongsi bersama.

Terima kasih kerana meluangkan masa untuk masak
dan hantar makanan ke tadika.


Burger ni sangat comel!

Ada juga sambutan hari jadi.

Makan dahulu sebelum persembahan dan games.

Mari sini cikgu suapkan makanan.

Jom bergambar sebelum makan!!

Antara kek sumbangan dari ibu bapa.

Kenyang kami dengan kek. Terima kasih
Boleh tak ambil makanannya tu?



Cepat!!! Tiup sampai pecah!!

Apa agaknya games yang sedang berlangsung ni?

Hmm.. ini lah masanya saya nak tunjukkan bakat!!

Persembahan dari murid K2

Ingat lagi tak steps tariannya tu?

Di sini saya sebagai wakil dari para guru Mybistari Group ingin memohon kemaafan sekiranya sepanjang kami mendidik anak tuan dan puan, ada kekurangan dan kesilapan dari pihak kami. Terima kasih kerana memberi kepercayaan kepada kami dalam sama-sama membentuk anak-anak ini, dalam puluhan tadika yang ada di sekitar Pasir Gudang, tuan dan puan memilih kami sebagai agen pertama yang memberi ilmu dan membentuk sahsiah awal anak-anak tuan dan puan. Terima kasih.

Kenangan yang mereka sama-sama cipta bersama kami dalam tahun 2016 ini sangat istimewa. Seperti yang pernah saya katakan dahulu, setiap satu dari mereka ini memberikan kami pengalaman yang berbeza dan juga mengajar kami untuk menjadi lebih baik dan matang lagi dalam mendidik generasi yang akan datang.

Bagi yang masih ada untuk tahun hadapan bersama-sama kami, terima kasih juga kami ucapkan. Bagi yang telah menamatkan persekolahan dan bakal menempuh alam sekolah kebangsaan, jangan lari-lari atau sembunyi bila nampak cikgu di luar ya! Ianya satu nikmat apabila bekas anak murid menegur gurunya apabila terserempak di luar.

Untuk minggu ini, guru-guru di semua cawangan sedang sibuk membuat persiapan bagi menyambut murid-murid baru pra tadika sesi 2017. Apa agaknya bakal murid-murid kami ini bawakan untuk kami kali ini ya? Kami sedia menanti dengan penuh debar.

~Cikgu Norifah~

0 comments:

Post a Comment

Terima kasih kerana meninggalkan komen anda samada negatif @ positif. Sila berikan nama anda agar ukhwah terus terjalin.