Sunday, May 29, 2016

SELAMAT HARI GURU!!

Penyelia Pn Norafizah dengan guru-guru dari Tadika Minda Pintar Bestari

“Bersabarlah terhadap kerasnya sikap seorang guru, sesungguhnya gagal mempelajari ilmu kerana memusuhinya.” – Imam Syafie.

Bismillahirrahmanirrahim.

Pada 16hb Mei 2016, hari Isnin yang lalu, buat pertama kalinya, pihak MyBistari Group mengadakan sambutan Hari Guru tepat pada hari yang ditetapkan. Walaupun persiapan dan perancangan telah dilakukan awal, bila tiba hari yang dijanjikan keadaan jadi sedikit kelam kabut, bukannya apa, selalunya kami akan ada extra sehari untuk menaikkan perhiasan dan props yang disediakan cikgu-cikgu, tetapi disebabkan JDT menang dan arahan cuti telah dikeluarkan oleh pihak PPD, cuti hujung minggu cikgu bertambah. Persiapan yang dijangka dapat diselesaikan sebelum hari guru terpaksa dilaksanakan pada awal pagi Isnin.

Seperti biasa para penyelia akan melawat cawangan yang berada di bawah jagaan mereka.Bagi saya yang sudah bertukar jawatan, Taman Mawar sahajalah tempat untuk saya merasai kemeriahan sambutan Hari Guru. Tahun ini giliran Pn Noor Faridah untuk merasai kemeriahan di cawangan-cawangannya kerana sebelum ini kegembiraan sambutan Hari Guru cuma dapat dirasainya di Taman Scientex 1 sahaja.

Saya berkesempatan untuk bertanya dengannya, apa rasanya sambutan Hari Guru tahun ini, ada kelainan atau tidak? Bila terdengar tawanya, fahamlah saya itu gelak tawa seorang guru yang berpuas hati dan gembira dengan nikmat yang satu ini.

“Satu pengalaman baru, Cikgu Norifah!” katanya dalam nada gembira.

“Sebelum ni kat TS1 sahaja, kali ni kita dapat rasa sambutan di Kota Masai 2 dan Kota Masai 1,” pastinya dia dapat merasakan perbezaan sambutan di setiap cawangan.

Keseronokkan yang dirasakannya itu adalah berpunca dari sambutan murid-murid dan guru apabila tiba ke cawangan mereka. Masih lagi terasa keterujaan apabila tiba di pintu pagar tadika, murid-murid akan menyambut kami dengan ucapan “Selamat Hari Guru!!” Nikmat ucapan itu, ditambah dengan cerianya wajah anak-anak murid, bak kata orang putih, priceless!


Acara makan-makan sebelum games dimulakan

Sempat lagi posing sebelum suap murid makan

Tadah tangan semua, baca doa dahulu

Selamat Hari Guru dari kami di Tadika
Inovasi Bestari
Cikgu Norieza dan Cikgu Ayu sibuk menguruskan makanan yang diberi oleh
ibu bapa.. terima kasih ye!!

“Lagi satu, tak sangka kita masih dapat hadiah, bukan sahaja dari cawangan lama kita, tapi dari murid-murid Kota Masai 1 dan 2! Murid-murid tu semua tak lupakan kita kak!” saya turut tertawa mendengar cerita yang ini.

Sudah menjadi sifat semulajadi anak-anak kecil, jika kita melayan mereka dengan baik, ingatan mereka pada kita Insyaallah sentiasa ada. Sama juga dengan kes memberi hadiah ini, murid ada masanya akan memberi hadiah kepada cikgu-cikgu yang dekat dihati mereka. Ada guru kelas yang tak diberinya hadiah, kerana sayangnya jatuh pada cikgu yang menjaga pagar. Itu perkara biasa.

Dalam masa yang sama, kami sering memperingatkan cikgu-cikgu, Hari Guru bukanlah hari pengumpulan hadiah, kerana kami tidak mahu ianya menjadi satu kewajiban bagi murid-murid menghargai guru mereka dengan cara itu. Jika dapat, Alhamdulillah.. rezeki dari segi material, jika tidak dapat, Alhamdulillah juga.. Allah menjaga riak kita untuk terus merendah diri dalam menyampaikan ilmu kepada murid.


Bergambar berama hadiah yang diterima
"Selain dari itu, kita juga dapat tengok kreativiti cikgu yang berbeza-beza di setiap cawangan yang berbeza. Bagus kak, cikgu-cikgu ni idea dan hasil yang mereka buat, sangat cantik!" senyuman masih tak lekang dari bibir Cikgu Faridah.

Betul, jauh perjalanan luas pemandangan, minda lebih terbuka. Walau mungkin idea yang terhasil dari mereka ada ketikanya sama, olahan idea yang terhasil itu berbeza. Contohnya perkara yang trend sekarang ini adalah sudut bergambar, idea itu sama, tapi cara mendirikan sudut begambar itu berbeza di setiap cawangan.

Apa lagi Cikgu Faridah? Apa lagi yang buat cikgu rasa bezanya sambutan hari Guru dari zaman menjadi guru besar dan kini sebagai penyelia?

"Gamesnya kak. Seronoknya tengok murid-murid bermain dengan cikgu-cikgu. masa ni lah murid-murid dapat bermanja dan bergurau senda dengan cikgu-cikgu. paling best pada kita rasa games kat TS1. nama games tu 'Mana Cikgu Saya?'. Murid kena tutup mata kemudian cari cikgunya berpandukan suara cikgu yang memanggilnya. Best kak tengok telatah cikgu dan murid-murid," semakin ceria suara Cikgu Faridah.


Ok semua.. tutup mata.. fokus pada suara cikgu sahaja!!

Cepat... tinggal awak seorang aje ni!! Dengar tak suara cikgu kat mana?
Semasa sesi ini diadakan, bahangnya makin terasa apabila murid-murid yang lain bersorak memberikan sokongan kepada rakan mereka yang terlibat dalam permainan yang sedang dijalankan, tak kurang juga yang menyokong pihak guru. Seronok! Tak dapat digambarkan dengan kata-kata.


Masa ni lah boleh lukis kat muka cikgu.. hehehe

Sesi mendandan anak murid

Teknik bersolek sambil baring

Antar games yang digemari ramai, rebut kerusi

Sedia untuk gigit epal tu!

Cikgu.. tu kerusi cikgu.. bukan anak murid
Itulah antara rasa yang sempat Pn Noor Faridah kongsikan bersama saya. Satu pengalaman baru baginya yang pasti menjadi kenangan manis sepanjang menjadi tenaga pengajar di sini. terima kasih ya Puan Noor Faridah.

Mahu lihat lebih banyak lagi gelagat menarik ketika sambutan Hari Guru? Klik di sini

Tunggu nanti masa Hari Terbuka yang akan diadakan pada 1hb dan 2hb Jun, masa itu juga adalah masa yang bermakna bagi para penyelia. jika sebelum ini terhad hanya pada cawangan yang diamanahkan sahaja ketika menjadi guru besar, kini ruangk lingkupnya lebih luas. Silalah berkongsi rasa dan pengalaman dengan ibu bapa yang lain.

Cikgu Norifah


0 comments:

Post a Comment

Terima kasih kerana meninggalkan komen anda samada negatif @ positif. Sila berikan nama anda agar ukhwah terus terjalin.