Tuesday, January 8, 2019

SESI 2019 BERMULA

Bismillahirrahmanirrahim.


Hasil kraftangan hari pertama persekolahan (TM)


“Kasut putih ke kasut hitam? Stoking?”

“Hari ini van tak ambil ya di rumah?”

“Kena bawa semua eh buku-buku yang beli hari tu?”

“Kenapa tak boleh bawa beg beroda?”

Itu antara soalan-soalan yang kami terima dari pihak ibu bapa / penjaga anak-anak murid kami ketika sesi awal persekolahan bermula.

Notification whatsapp group tak henti-henti berbunyi seminggu sebelum naik sekolah, malah lebih rancak lagi apabila sehari sebelum bermula sekolah. Maaf, jika kami tak berkesempatan untuk membalas segala persoalan yang diberi.  Terima kasih kami ucapkan kepada ibu bapa yang membantu kami menjawab soalan yang tak sempat kami jelaskan.

Menjelang hari pertama persekolahan sesi 2019, debaran bukan hanya dirasai oleh ibubapa, kami juga turut merasakannya. Hari pertama bagi sesi 2019, kami di bahagian pengurusan juga diarahkan untuk ke tadika-tadika MyBistari Group untuk memantau perjalanan sepanjang hari. Terus terang, ini antara masa yang kami tunggu-tunggu kerana kami dapat berjumpa dengan murid-murid dan para ibu bapa.  


Sedang berurusan dengan pihak van (TKM)

Tukar alamat baby sitter ke tu? (TM)

Berurusan di kaunter pendaftaran sebelum hantar anak masuk ke kelas (TM)

Nametag ni jangan main lilit tau, nanti boleh tercekik. (TMPB)

Dari jauh dah nampak nama anak di senarai van (TMPB)

Suasana kaunter pendaftaran di Tadika Nur Pintar Bestari

Kaunter van sudah mulai ramai (TNPB)

Ya.. betul, nanti hantar anak saya ke alamat ini. (TS2)

Yang ada tulis belakang nametag ni nama kelasnya eh cikgu? (TS2)
Antara waktu yang merisaukan bagi kami saban tahun ketika permulaan sesi tahunan adalah waktu pertukaran sesi pagi dan tengahari. Ketika inilah kebarangkalian percampuran murid bagi kedua-dua sesi berlaku, risau dengan urusan kenaikan dan pertukaran van. Risau dengan anak murid yang mengambil kesempatan untuk menyelinap keluar dan cuba lari dari tadika. Risau sekiranya akan ada ibubapa/penjaga yang hubungi pihak tadika bertanyakan kenapa anaknya tidak sampai ke rumah lagi. Risau kerana kami tahu tanggungjawab kami terhadap anak-anak murid kami takkan habis sehingga mereka selamat tamat persekolahan dengan kami. 

Mari kita sama-sama lihat gelagat hari pertama sesi 2019 di setiap tadika kami.



Comelnya topeng arnab ni (TIB)

Saya minum air eh cikgu, hauslah.. (TIB)

Pensel warna dah keluar, tinggal tunggu cikgu beri topeng sahaja ni (TIB)

Yang baru datang sila beratur di belakang untuk cuci tangan (TIB)
Jom lumba siapa yang siap warnakan dulu! (TIMB) 
Topeng kami dah siap!! (TIMB)



Terbalik ni awak pegang topengnya.. (TIMB)

Masih ingat tak lagi cara-cara cuci tangan? (TIMB)

Tengok ni, bila saya pakai topeng ni nanti cikgu dah tak kenal saya lagi! (TIPB)

Wahhh.. ni semua geng Cicak Man ke? (TIPB)

Sempat lagi beraksi bila gambar diambil (TIPB)

Masa untuk makan!!! (TIPB)
Ikut cara cuci tangan yang betul.. gosok tapak tangan 3 kali.. (TKM)

Aktiviti mewarna topeng (TKM)

Bila ada di luar nanti, beratur ikut barisan ya.. (TKM)

Jomlah masuk kelas.. kejap lagi kita nak makan ni.. (TKM)

Ikut cikgu nyanyi semua...! (TMPB)

Ramai-ramai ikut cikgu beri salam.. (TMPB)

Kami dah nak mula mewarna ni cikgu (TMPB)

Tadaaaaaaaa!! Topeng kami dah siap!! (TMPB)

Kami tengah tunggu rakan-rakan yang lain (TNPB)

Bacaan doa penerang hati (TNPB)

Khusyuknya membaca doa (TNPB) 
Bilik ni cuma boleh masuk bila ada cikgu sahaja, faham? (TNPB)

Eh.. sticker awak tu warna lain.. awak salah tempat beratur ni.. (TS1)

Saya tolong tengokkan siapa yang tak tadah tangan (TS1) 
Hari ini ayah awak ambil tau, tadi dia dah pesan kat cikgu (TS1)



Perkara pertama bila sampai sekolah, ingat pesan cikgu..
salam tangan cikgu yang jaga pagar (TS1)

Jom ikut cikgu nyanyi!! (TS2)

Ulang balik bacaan doa cikgu ni ya.. (TS2)

Bila management pun turun padang, "Ok tak Cikgu Haziqah? Perlu bantuan saya tak?" (TS2)

Cikgu nampak ada yang tak tadah tangan tu.. (TS2)

Bacaan doa sebelum makan (TM)
Beratur ikut sususan yang cikgu dah tetapkan (TM)

Yang van dan ibu bapa tak sampai lagi, kita duduk dulu ya,
penat kalau berdiri (TM)

Bagus semua, beratur dan tak berebut naik van, cikgu dan
makcik van pun senang nak uruskan (TM)
Di sini saya kongsikan juga video himpunan gambar-gambar yang diambil oleh guru besar setiap cawangan MyBistari Group.




 Sekarang ini sudah hampir tiga minggu sesi 2019 bermula. Untuk peringatan para ibu bapa, ada dua aktiviti yang bakal kita lakukan dalam bulan Januari ini :



1) Parenting Programme - borang ada disertakan di surat makluman Januari yang sudahpun kami edarkan kepada anak murid.

2) Sesi bergambar kelas semester 1 - jadual pengambilan gambar juga ada kami sertakan di surat makluman Januari.

Di harap pihak ibu bapa / penjaga dapat memberikan kerjasama yang baik berkenaan dengan kedua-dua aktiviti ini.

~Cikgu Norifah~







0 comments:

Post a Comment

Terima kasih kerana meninggalkan komen anda samada negatif @ positif. Sila berikan nama anda agar ukhwah terus terjalin.