Thursday, September 21, 2017

LATIHAN SEMAKIN RANCAK

Peserta sedang menulis jawapan di kertas yang disediakan

Bismillahirahmanirrahim.

Seminggu sahaja lagi tempoh yang tinggal bagi guru-guru dan juga ibu bapa untuk melatih murid-murid yang terpilih untuk mewakili tadika masing-masing di dalam Pertandingan Sempoa dan Congak 2017. Semakin hari semakin terserlah kesungguhan guru-guru melatih anak didik mereka. Hinggakan ada guru yang leka menyoal murid, terlepas masa loceng balik sudah berbunyi.

“Eh, dah balik eh?” soalnya apabila melihat murid-murid lain sudah beratur turun ke tapak perhimpunan. 

Bukan sahaja guru-guru yang fokus ketika berlatih, anak-anak murid juga tak kalah. Terkejut saya semasa membuka pintu surau selepas solat, ada seorang murid tercegat di tepi pintu sambil memegang sempoa. Bila ditanya buat apa disitu, jawabnya menanti dipanggil untuk latihan sempoa. Ini situasi yang saya lihat dan alami di Tadika Pintar Bistari Taman Mawar, harapnya di tadika yang lain juga para guru dan anak murid bersemangat membuat persediaan menuju minggu terakhir. 

Alhamdulillah tanggungjawab yang diamanahkan kepada guru-guru dijalankan dengan baik. Masa dan giliran latihan murid juga teratur. Mudah bagi guru-guru mencatur perjalanan kerja mereka di tadika.

Contoh jadual latihan sempoa dan congak di tadika (TM)
Sementara menanti berlalunya seminggu lagi menuju ke Pertandingan Sempoa Dan Congak 2017, mari kita imbas semula perjalanan pertandingan ini pada tahun lepas.
Pemandangan dari atas pentas

Tekun menjawab soalan

Panel penanda kertas

Wakil dari pihak ibu bapa
Tempat yang sama digunakan pada tahun ini, Atrium
Pusat Bandar Pasir Gudang

Backdrop belum dinaikkan ketika raptai

Tahun lepas backdropnya comel sahaja
Cerita di blog berkenaan Pertandingan Sempoa & Congak 2016



Jadi diharap sepanjang 3 hari bercuti ini, para peserta ada juga membuat latihan di rumah ya! Tak perlu lama-lama, cukuplah sekadar dalam 20 minit sehari. Itu pun sudah banyak membantu. Jom kita sedia kelajuan mengira dan kepantasan jari jemari menari di atas manik-manik sempoa!!

~ Cikgu Norifah~


0 comments:

Post a Comment

Terima kasih kerana meninggalkan komen anda samada negatif @ positif. Sila berikan nama anda agar ukhwah terus terjalin.