Thursday, September 28, 2017

DISEBALIK TABIR PECUTAN TERAKHIR


Bismillahirrahmanirrahim.

“Pada awalnya berfikir menumbuhkan perasaan ingin tahu, ingin tahu melahirkan perbuatan, dan perbuatan yang dilakukan berulang-ulang membentuk kebiasaan.” (Ibnu Qayyim al-Jauziyah)

Itulah yang kami peroleh sepanjang tempoh latihan menuju ke pertandingan sempoa dan congak setiap tahun. Dari kata-kata,

“Cikgu.. slowlah sikit baca, laju sangat!!” pada awal latihan dan kini ayat bertukar,

“Cikgu, lajulah lagi cikgu, laju..” 

Lebih senang hati cikgu-cikgu apabila mereka sesama sendiri ketika menunggu waktu latihan, menyoal sesama mereka, soalan yang dicipta sendiri. Ini menunjukkan yang mereka ada daya untuk berlatih dan memperbaiki teknik mengira sempoa dan congak.

Sedang pihak guru dan anak murid sibuk berlatih sempoa, congak dan tarian, kami di sudut lain pula sibuk juga menyiapkan segala keperluan yang diperlukan untuk digunakan ketika pertandingan dijalankan. Trofi-trofi perlu dipasang satu persatu bagi setiap kategori, makanan dan minuman semua yang terlibat perlu dibungkus dan juga segala kelengkapan lain perlu disediakan dan disemak semula.

Tapi rasa penat itu hilang apabila menjengah anak-anak murid yang sedang berlatih. Hebat, laju dan lancar. Bak kata Pn Shawariah, “Penat mulut ni, berpusing-pusing lidah nak baca soalan, dalam Bahasa Inggeris pula tu!” 

Jadi bukan sahaja para peserta yang perlu asah kelajuan jari, para pembaca soalan juga perlu mengasah kelancaran bacaan soalan, lebih-lebih lagi bagi kategori ribu 6 Bistari, jika tidak nanti akan jadi baca soalan ala-ala ‘rapping’ pula di hari kejadian.

Sebelum kita sama-sama fokus pada pecutan akhir latihan pertandingan sempoa dan congak, mari kita jengah sebentar kerja-kerja belakang tabir sebelum pertandingan. 

En. Hafidz dipertanggungjawabkan untuk memasang
trofi para peserta.

Kemas tersusun trofi yang siap dipasang.

Langkah seterusnya, tampal logo tadika.

Antara trofi yang siap dipasang logo tadika.
Cik Azreen sedang memeriksa trofi bagi tempat ketiga, naib juara,
dan juara bagi setiap kategori.

Roti dan air kotak sedang menanti untuk dibungkus.

Persiapan akhir, masing-masing fokus dengan tugasan mereka.

Begitulah di antara kejadian yang dapat saya kongsikan untuk tatapan kali ini. Masing-masing berusaha untuk berikan yang terbaik, baik dari segi latihan murid, mahupun kerja-kerja di belakang tabir. Besar harapan kami kiranya pihak ibu bapa dapat meluangkan masa untuk hadir dan memberi sokongan sehingga ke akhir pertandingan nanti. Kita jumpa di Atrium Kompleks Pusat Bandar pagi Sabtu ni ya!!

~Cikgu Norifah~









0 comments:

Post a Comment

Terima kasih kerana meninggalkan komen anda samada negatif @ positif. Sila berikan nama anda agar ukhwah terus terjalin.