Thursday, January 14, 2016

MINGGU KEDUA SESI 2016



Assalamualaikum

Hari ini genap dua minggu kami menerima murid-murid bagi sesi 2016. Melihat gelagat-gelagat mereka, hati rasa terhibur dan hilang sedikit rindu pada murid-murid yang telah pun meninggalkan kami untuk meneruskan sesi persekolahan di sekolah kebangsaan.

Tidak dinafikan, masih ada segelintir kecil murid yang masih menangis, tapi tidaklah seperti hari-hari yang terdahulu. Tangisannya bermusim, waktu baru sampai sebab susah nak lepaskan ibunya, waktu makan sebab teringatkan ibunya yang sering suapkan makanan ketika makan, waktu balik mungkin teruja dan terharu bakal dipertemukan semula dengan ibu tercinta. Biasalah tu, asam garam permulaan frasa baru dalam hidup anak-anak kecil ini.


Ibu bapa pun akan bertambah sibuk kerana kerja sekolah telahpun mula diberi kepada murid-murid. Kena rajin tegok-tengokkan beg anak-anak sebab akal budak-budak sekarang ni panjang sikit. Bila ditanya ada tak kerja sekolah, jawapannya tak ada, padahal dalam beg tu sedia menanti buku-buku untuk disiapkan. Ada juga kes, murid yang sorokkan buku latihan di bawah katil, belakang rak kasut, mesin basuh dan macam-macam tempat yang kita tak terfikirkan. Jadi ibu dan ayah, bersedialah untuk panjangkan akal dua kali ganda lebih dari anak-anak.

 Bagi murid-murid K1, guru- guru akan cop buku menandakan ada tugasan yang perlu disiapkan oleh anak murid.


Homework yang telah siap ditanda oleh guru

Homework yang telah disiapkan oleh murid K1

Bagi murid-murid K2, mereka telah dilatih dari tahun lepas untuk menulis sendiri tanda kerja sekolah mereka.

Sempoa K2 sudah mula ada homework ye...

Alhamdulillah... tulisan jawi masih kemas lagi

Selain daripada itu, pihak tadika telah mengambil keputusan untuk mengadakan kembali hafalan permulaan kelas. Untuk bulan yang pertama ini, hafalan yang perlu dihafal oleh murid-murid adalah 'Anggota Badan Saya'. Disini saya sertakan hafalan yang perlu dibaca oleh anak-anak pada setiap awal sesi P&P. 

Seronok tengok mereka menghafal beserta dengan gaya sekali


Jangan lupa, rekod bacalah juga sudah mula direkodkan seperti biasa. Jika hendak menyemak rekod bacaan anak-anak, bolehlah singgah di laman web kami.

Ibu dan ayah yang baru sertai kami, jangan pelik atau keliru dengan 'short form' yang kami gunakan dalam buku bacaan anak-anak anda:
  • BL - belum lancar (murid masih belum lagi menguasai bacaan dan perlu dibaca lagi)
  • SL - sudah lancar  (murid sudah dapat menguasai bacaan dan akan ke muka surat sebelah)



Tahun ini juga merupakan tahun kedua kami menjalankan subjek baru bagi murid 5 tahun, iaitu subjek Sains dan Kreativiti. Seronok tengok gelagat mereka menghasilkan sesuatu objek mengikut arahan guru. Mana taknya, ada yang baru pertama kali bermain dengan warna air. Macam-macam komen yang keluar dari mulut mereka.

Jom tengok hasil kreativiti mereka!!

Check dulu sebelum hantar kat cikgu.. cantik tak kita buat

Cantik tak cikgu? 

Yeay!! Cikgu cakap cantik!!

Tengok ni..!! 
Jangan cemburukan pokok kami ni ye!!

Cikgu,, jari adik sejuk kena ni..

Mama.. tengok ni.. saya hebat tau!

Oppss.. sebelum saya terlupa, borang pink semua dah hantar belum? Diharap pihak ibu bapa dapat memberikan kerjasama dengan menghantar borang tersebut (bagi yang belum hantar). Di dalam borang itu juga ada kebenaran untuk aktiviti renang. Insyaallah aktiviti renang akan dimulakan pada bulan Februari sekiranya tiada masalah air lagi. Oleh kerana itu, kami mengharapkan ibu bapa dapat mengisi dan menghantar borang. Berpandukan kejadian-kejadian dari tahun terdahulu, ada pihak ibu bapa yang tidak menghantar borang walaupun telah dihubungi oleh pihak kami. Jadi kami tidak melepaskan anaknya untuk aktiviti renang. Ada juga yang menyediakan pakaian renang untuk anak mereka tetapi borang tidak diisi dan dihantar, untuk kes sebegini, kami juga tidak akan melepaskan anak ini untuk mengikuti aktiviti renang. Sekali lagi kami harapkan pihak ibu bapa dapat memberikan kerjasama.

Ini contoh borang pink

Rasanya setakat ini sahaja perkongsian saya untuk kali ini. Diharap perkongsian ini dapat memberi sedikit ilmu dan manfaat kepada kita semua.

Sebelum terlupa, minggu hadapan aktiviti bergambar kelas semester pertama 2016 akan diadakan dari 18 Januari hingga 21 Januari 2016. Untuk jadual bergambar, ada disertakan di surat makluman dan juga di laman web tadika. Jangan lupa pakai uniform sekolah!!

~Cikgu Norifah~








0 comments:

Post a Comment

Terima kasih kerana meninggalkan komen anda samada negatif @ positif. Sila berikan nama anda agar ukhwah terus terjalin.