Thursday, October 12, 2017

2017 PEPERIKSAAN AKHIR TAHUN

Suasana peperiksaan di Tadika Intelek Minda Bestari.

Bismillahirrahmanirrahim.

“Bertemu dan berpisah adat manusia biasa
Hilang di mata tapi di hati tidak lupa
Berdoalah kita agar aman dan sentosa
Semoga kita berjumpa lagi di lain masa”

Antara bait lirik lagu “Bertemu dan Berpisah”. Lirik yang senang cerita agak sensitif bagi majoriti guru-guru di tadika sekarang ini. Bukannya apa, kami faham situasi ini tetap akan berlaku setiap tahun, tetapi setiap tahun itu jugalah kami kalah untuk berhadapan dengan situasi yang bakal berlaku tak lama lagi.

Minggu ini adalah minggu terakhir murid-murid menjalani peperiksaan akhir tahun, ujian terakhir bagi murid-murid K2 sebelum mereka melangkah masuk ke alam persekolahan yang lain. Bila kami melangkah masuk ke kelas-kelas untuk memantau dan melihat perjalanan peperiksaan, terselit juga rasa bangga dengan hasil yang ditunjukkan oleh kebanyakan anak-anak ini, dalam masa yang sama risau juga, bagaimana agaknya nanti prestasi mereka apabila di sekolah rendah? 

Jika anak-anak murid yang cerdik pandai pun kami risaukan, apatah lagi anak-anak murid kami yang aktif di dalam kelas, tidak dapat memberi tumpuan dalam sesi P&P dan yang kurang menyerlah akademiknya, itu lagilah membimbangkan kami. Tetapi kami yakin, mereka akan Insyaallah baik-baik sahaja apabila ke sekolah rendah.

Alhamdulillah, peperiksaan akhir tahun dapat berjalan dengan lancar, cikgu-cikgu pun sudah sampai ke peringkat menyemak semula penandaan dan permarkahan kertas soalan. Sebagaimana para ibu bapa tidak sabar menanti keputusan peperiksaan, kami juga sama. Jadi kita sama-samalah menunggu ya, sementara menunggu tu jom kita lihat beberapa gambar yang dikongsikan oleh pihak guru besar semasa peperiksaan dijalankan!

Duduk ikut keselesaan semasa menjawab soalan (TIPB)

Masing-masing tenang menjawab soalan (TIPB)

Baca soalan baik-baik sebelum jawab ye (TIPB)

Alah.. kacang aje soalan ni.. (TIPB)

Apa ya jawapannya? Tadi macam ingat,, (TIMB)

Alamak, dia nak jawab habis dah tu.. saya masih di muka surat awal lagi (TIMB)

Sempat lagi dia pandang kamera cikgu (TNPB)

Kertas soalan ni kena letak bawah sempoa.(TNPB)

Ok, semua dah sedia untuk jawab peperiksaan? (TNPB)

Boleh buat tak tu? Kalau tak boleh buat soalan lain dulu (TNPB)

Ish... saya ada buat ulangkaji dengan mak malam
tadi soalan yang macam ni (TIB)

Yea.. yea.. dah siap, boleh simpan semua alatulis! (TIB)
Di sini juga kami kongsikan video Pertandingan Sempoa dan Congak 2017 yang tak sempat kami kongsikan pada posting yang terdahulu.


Untuk tahun ini, cuma tinggal satu acara sahaja lagi, acara yang paling gemilang sekali iaitu Hari Anugerah Cemerlang 2017. Selain dari bertungkus lumus menyiapkan penandaan dan juga persiapan hari terbuka, para guru juga sedang sibuk memilih lagu dan juga persembahan yang bakal dipersembahkan nanti pada hari anugerah tersebut.

Semoga berjumpa nanti di Hari Anugerah Cemerlang 2017!

~Cikgu Norifah~ 



0 comments:

Post a Comment

Terima kasih kerana meninggalkan komen anda samada negatif @ positif. Sila berikan nama anda agar ukhwah terus terjalin.