Sunday, August 7, 2016

JOM BUAT SANDWICH TELUR!


Jemput makan ayah ibu, jemput makan cikgu, jemput makan kawan-kawan !!
Bismillahirrahmanirrahim.

Anak yang sedang membesar menjadi lebih aktif dan bersikap ingin tahu. Pada masa ini mereka memerlukan lebih tenaga dan makanan yang berzat. Tabiat makan cara sihat perlu dipupuk sejak kecil lagi. Tiada satu jenis makanan yang dapat membekalkan semua zat yang diperlukan oleh tubuh.  Ibu bapa dan penjaga perlu tahu dan mempelbagaikan lauk pauk yang disediakan dalam diet anak-anak ini.

Oleh sebab itu, kami tidak menggalakkan pemberian makanan ringan atau jajan kepada anak-anak. Lebih-lebih lagi ‘goodies’ yang sering diberi oleh ibu bapa ketika sambutan hari lahir di tadika. Jika anak-anak sudah terbiasa dengan makanan yang sebegitu, sila kurangkan pemakanannya.

Kami di tadika juga beusaha untuk mendidik anak-anak ini supaya lebih peka kepada pemakanan yang sihat. Topik di dalam subjek-subjek yang mereka pelajari juga menekankan perkara ini. Contohnya seperti aktiviti membuat salad buah dan sandwich telur. Murid- murid bukan sahaja diterangkan berkenaan khasiat dan zat bahan-bahan yang digunakan, mereka juga berpeluang membuat sendiri hidangan tersebut.


Minggu lepas, murid-murid ini berpeluang untuk merasai sendiri pengalaman menghasilkan sandwich telur bersama-sama dengan guru masing-masing. Jom kita jengah aktiviti ini.

Bahan-bahan yang diperlukan untuk buat sandwich telur (TS2)

Pecahkan telurnya perlahan-lahan supaya tak terlompat keluar nanti (TS2)

Murid menanti giiliran dipanggil cikgu untuk buat sendiri sandwich telur (TS2)

Teruja menanti proses pembuatan sandwich telur (TM)

Tadaaaaaaaaaaaaa!! Telur yang telah siap dihancurkan! (TM)

Bismillah.. kami makan dulu ye!! (TNPB)

Nak rasa tak? (TNPB)

Hmmm.. sedapnya.. (TM)
Seronokkan? Tak sabar rasanya menanti aktiviti yang seterusnya.  Apa menu yang bakal dihasilkan oleh anak-anak ini.

Oppss.. jangan lupa ya, ibu ayah..minggu ini minggu lawatan ke Perpustakaan Awam Pasir Gudang. Hari ini dimulakan dahulu dengan Tadika Nur Pintar Bestari (sesi pagi sahaja). Nanti akan saya muat naik keseronokkan mereka di sana ye!

~Cikgu Norifah~


0 comments:

Post a Comment

Terima kasih kerana meninggalkan komen anda samada negatif @ positif. Sila berikan nama anda agar ukhwah terus terjalin.