Tuesday, June 21, 2016

DETIK ITU TERAKAM


“We don’t remember days, we remember moments. What we have caught on film is captured forever.”

20hb Jun 2016

Bismillahirrahmannirahim.

Ketika sampai ke tadika awal pagi tadi, dalam fikiran sudah diaturkan apa yang akan dilakukan nanti. Ada beberapa agenda yang perlu diselesaikan hari ini. Tapi seperti yang pernah saya katakan dalam posting terdahulu, kita hanya mampu merancang, Tuhan yang menentukan.

Sebaik sahaja saya meletakkan beg laptop di atas meja, Cikgu Azreen meluru datang sambil tersenyum.

“Kak Ifah, hari ni akak kena bawa kita ke cawangan untuk sesi penggambaran kelas, arahan Pn 
Zainun,” terkebil-kebil sebentar saya mendengar kata-katanya.

“Eh.. ye ke, jangan bergurau.. Pn Zai tak ada beritahu apa-apa pun,” jawab saya was-was.

“Ye lah.. kereta kita rosak, kita tak tahu bawa kereta manual, alza tu kan manual,” panjang lebar penerangan Cikgu Azreen.

“Ok lah kalau macam tu, nak pergi pukul berapa?”

“9 pagi.”

Dan bermulalah setengah hari saya mengikuti Cikgu Azreen ke cawangan-cawangan saya dahulu, Tadika Pintar Bistari Tmn Kota Masai 1, Taman Kota Masai 2, dan Tadika Ilmu Pintar Bestari.

Paginya kami mulakan dengan Tadika Ilmu Pintar Bestari terlebih dahulu. Terasa seperti orang baru pula bila kehadiran kami menimbulkan persoalan murid-murid di sana.

“Cikgu baru eh.. cikgu baru kan?” soalan dari murid-murid setiap kali keluar untuk diambil gambar mereka.

Menanti murid-murid dan guru TIPB bersiap.

Kenapa tak butang baju ni..?

Sedia semua.. 1..2..3..!!

Ni kedudukannya tak betul ni, ikut yang cikgu dah susun.

Selesai di Tadika Ilmu Pintar Bestari, kami ke Kota Masai 2 dan akhir sekali ke Kota Masai 1.

Susun atur kerusi sebelum murid-murid turun. (TKM2)


ikut susunan ya, .. perempuan duduk, lelaki berdiri..

Sini.. sini.. jangan tengok tempat lain!..ujar Cikgu Azreen jurugambar kami

Cikgu.. cepat sikit.. hari dah mula panas.

Eh,, kenapa macam ni? Cikgu kan dah susun tadi..(TKM1)

Pagi.. masih bersemangat lagi kami melayan dan mengatur murid-murid untuk sesi penggambaran. Saya membantu sekadar yang mampu. Pening juga sebenarnya mengatur anak-anak ini untuk bergambar, bayangkan sahaja bagaimana hendak melayan mereka yang aktif di kelas, ini hendak suruh mereka berdiri atau duduk diam untuk diambil gambarnya. Perlu sabar. Sekali petik gambar takkan cukup untuk satu kelas, paling kurang 3 kali. Mana taknya jika barisan hadapan duduk cantik, barisan belakang akan ada yang tidak beri tumpuan, berbual, pandang ke tempat lain, dan ada juga yang tidak mahu bergambar. Takkan ada gambar yang sempurna keadaan mereka kesemuanya.

Pelbagai ragam mereka yang perlu dilayan. Gigih Cikgu Azreen mengatur kedudukan dan menegur murid-murid. Bersabarlah ya, saya faham penat dan sukarnya mengatur sesi fotografi ini kerana pernah juga di pertanggungjawabkan untuk perkara yang sama. Lagilah di bulan puasa ni, kena extra sabar.

Kami berehat sambil menyiapkan tugasan masing-masing di Kota Masai 1 sementara menunggu pertukaran sesi. Suasana agak berbeza kerana bermula tahun ini, Kota Masai 1 cuma ada satu bangunan sahaja, sudah terbiasa dengan ruangan lama yang luas dan lebih selesa.


Setelah selesai permulaan kelas bagi sesi tengahari, barulah kami sambung ambil gambar murid-murid. Seronok kerana diberi kesempatan untuk membantu Cikgu Azreen kali ini. Agak lama sudah tidak berjumpa dengan murid-murid dari cawangan lain.

Kira-kira dalam pukul 1.30 petang selesai semua urusan fotografi dan kami pun bertolak pulang ke Taman Mawar. Antara pengalaman yang menarik bagi diri saya sendiri. Ada hikmahnya juga kereta Cikgu Azreen rosak, kalau tak entah bila saya dapat ziarah ke cawangan-cawangan lain.

Minggu hadapan adalah minggu terakhir persekolahan. Di harap para ibu bapa masih lagi menghantar anak-anak ke tadika seperti biasa ya! Tiada istilah cuti tambahan atau pun cuti awal kecuali yang betul- betul memerlukan. Baju raya dah beli? Kuih dah buat? Semangat raya makin terasa sudah ni, apatah lagi lagu raya semakin rancak berkumandang. Seronok seronok juga, jangan terlalu memikirkan persiapan raya sehingga terlupa satu nikmat yang cuma ada ketika Ramadhan, iaitu solat terawih dan menggapai malam lailatulqadar dalam malam-malam 10 terakhir ramadhan ini. Semangat !!
. Jom tambah pahala!

~Cikgu Norifah~

15 comments:

  1. wah!!! blog tadika dah berwajah baru. lebih cantik dan menarik. Kipidap utk cikgu norifah & team.

    ReplyDelete
  2. πŸ˜„πŸ˜„πŸ˜„πŸ˜„dah baca. Hihi.. tahniah kak ifah da jadi camerawoman.πŸ˜„πŸ˜„

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih Pn Fiza. Saya tak jadi camerawoman, saya penyampai cerita sahaja :)

      Delete
    2. Owh ye ke..hihi. tersalah faham niπŸ˜…πŸ˜…btw.slamt hari raya..kirim salah semua warga tpb yg mengenali diri ini.😘

      Delete
  3. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  4. Kak ifa tak jadi camerawoman, yg ambil gambar ckgu Azreen..dia dh jadi penulis blog.

    ReplyDelete
  5. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  6. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  7. nice pic 😍😍😍..

    ReplyDelete
  8. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  9. Sgt menarik.. byk info.. tHanks my bistari group n team..

    ReplyDelete
  10. Sgt menarik.. byk info.. tHanks my bistari group n team..

    ReplyDelete

Terima kasih kerana meninggalkan komen anda samada negatif @ positif. Sila berikan nama anda agar ukhwah terus terjalin.